20-950 LUBLIN, ul. Akademicka 13
Logo |
|
Wydział |
Agrobioinżynierii |
Władze |
Dziekan: prof. dr hab. Barbara Kołodziej |
Strategia rozwoju na lata 2013-2020
Spis treści
1. Prezentacja jednostki organizacyjnej
2. Misja Wydziału Agrobioinżynierii
3. Wizja Wydziału Agrobioinżynierii
4. Strategia rozwoju Wydziału Agrobioinżynierii
4.1. Analiza SWOT
4.2. Strategia w zakresie polityki kadrowej
4.3. Strategia w zakresie dydaktyki
4.4. Strategia w zakresie badań naukowych
4.5. Strategia w zakresie współpracy krajowej i zagranicznej
5. Zadania strategiczne
5.1. Cele i działania strategiczne Wydziału Agrobioinżynierii
5.2. Karta strategiczna Wydziału Agrobioinżynierii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie
na lata 2013-2020
Skład zespołu przygotowującego strategię rozwoju
Prof. dr hab. Krzysztof Kowalczyk - Dziekan Wydziału Agrobioinżynierii
Prof. dr hab. Stefania Jezierska-Tys - Prodziekan Wydziału Agrobioinżynierii
Prof. dr hab. Czesław Szewczuk - Prodziekan Wydziału Agrobioinżynierii
dr hab. Cezary Kwiatkowski prof. nadzw. - Prodziekan Wydziału Agrobioinżynierii
Organy opiniujące projekt strategii:
Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia
Wydziałowa Komisja ds. Nauki
Wydziałowa Komisja ds. Kadr Naukowych
Informacje ogólne:
Uczelnia:
Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
ul. Akademicka 13,20-950 Lublin
www.up.lublin.pl
Jednostka organizacyjna:
Wydział Agrobioinżynierii
Władze Wydziału:
Dziekan: prof. dr hab. Krzysztof Kowalczyk
Prodziekani: prof. dr hab. Stefania Jezierska-Tys
prof. dr hab. Czesław Szewczuk
dr hab. Cezary Kwiatkowski prof. nadzw.
Dziekanat:
ul. Akademicka 13,20-950 Lublin
tel. 81 4456031
www.up.lublin.pl
e-mail: dziekanat.agbioinz@up.lublin.pl
1. Prezentacja jednostki organizacyjnej
Wydział Agrobioinżynierii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie jest jednym z najstarszych w powojennej Polsce. Wywodzi się z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej utworzonego 23 października 1944 r. W ciągu prawie 70 lat istnienia Jednostka ulegała wielu przekształceniom, dostosowując zarówno ofertę dydaktyczną, jak i pola zainteresowań naukowych do potrzeb rynku i nowych uwarunkowań. W 1944 roku powstał jako Wydział Rolny w ramach Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. W 1955 roku została zmieniona nazwa na Wydział Rolniczy.Od utworzenia Wyższej Szkoły Rolniczej w 1955 roku Wydział Rolniczy funkcjonował w ramach tej Uczelni, a od 1972 roku po zmianie nazwy Uczelni w Akademię Rolniczą. W 2007 roku Wydział Rolniczy zmienił nazwę na Wydział Agrobioinżynierii, aby w 2008 jako Wydział Agrobioinżynierii wejść w struktury Uniwersytetu Przyrodniczego.
W tym okresie Wydział przekazał też część kadry oraz wyposażenia laboratoryjnego na rzecz nowo utworzonych wydziałów: Biologii i Hodowli Zwierząt (1955), Inżynierii Produkcji (1970), Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu (1970), Nauk Żywności i Biotechnologii (2005), Nauk Rolniczych (2007, Zamość).
Wydział Agrobioinżynierii ma pełne uprawnienia akademickie, w nadawaniu stopnia doktora habilitowanego nauk rolniczych w zakresie agronomii, stopnia doktora nauk rolniczych w zakresie agronomii oraz doktora nauk rolniczych w zakresie ochrona i kształtowanie środowiska. Do końca 2012 roku na Wydziale przeprowadzono 523 przewody doktorskie i 167 habilitacyjnych.
Działalność dydaktyczna
Dotychczas studia na Wydziale ukończyło 19556 absolwentów, w tym 11763 z dyplomem magisterskim i 7793 z dyplomem inżynierskim. Na Wydziale łącznie na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych siedmiu kierunków: rolnictwo, towaroznawstwo, ekonomia, inżynieria środowiska, turystyka i rekreacja, gospodarka przestrzenna oraz leśnictwo studiuje 2829 studentów. Na Wydziale na studiach III stopnia – doktoranckich studiuje 20 doktorantów.
STRUKTURA WYDZIAŁU |
|
|
|
|
|
Instytut Gleboznawstwa, Inżynierii i Kształtowania Środowiska |
|
Zakład Kształtowania Jakości i Standaryzacji Surowców Roślinnych |
|
|
|
Katedra Technologii Produkcji Roślinnej i Towaroznawstwa |
|
|
Kadry
Na Wydziale Agrobioinżynierii pracuje 130 nauczycieli akademickich, w tym 35 z tytułem naukowym profesora, 10 doktorów habilitowanych na stanowiskach profesorów nadzwyczajnych, 4 adiunktów ze stopniem doktora habilitowanego, 66 adiunktów ze stopniem doktora, 6 starszych wykładowców oraz 9 asystentów ze stopniem doktora lub magistra. Stan kadrowy Wydziału uzupełnia 60 pracowników naukowo-technicznych i robotników.
Baza materialna
Baza dydaktyczno-naukowa Wydziału Agrobioinżynierii związana jest bezpośrednio z działalnością prowadzoną przez poszczególne katedry i zakłady. Składają się na nią sale wykładowe (w użytkowaniu ogólnouczelnianym), ćwiczeniowe, laboratoria i pracownie. Poszczególne jednostki systematycznie modernizują idostosowują bazę oraz wyposażenie pracowni do potrzeb prowadzonych przedmiotów i profilu badawczego. Baza dydaktyczna obejmuje pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia. Wyposażone są one w sprzęt audiowizualny, między innymi w rzutniki pisma, stałe lub przenośne projektory komputerowe, tablice i ekrany projekcyjne.
Wyposażenie laboratoriów jest bardzo różnorodne, obejmuje zarówno specjalistyczną aparaturę badawczą i pomiarową, jak i urządzenia technologiczne. W ramach realizacji prac badawczych i działalności dydaktycznej pracownicy Wydziału wykorzystują kontakty z placówkami naukowymi w kraju i zagranicą. Badania prowadzone są często w ścisłym kontakcie z jednostkami gospodarczymi różnych branż i jednostkami produkcyjnymi, usługowymi, samorządowymi oraz innymi działającymi w zakresie dotyczącym problematyki wydziałowej.
Działalność naukowo-badawcza
Badania realizowane przez pracowników Wydziału Agrobioinżynierii koncentrują się wokół zagadnień zgodnych z kierunkami kształcenia.
PROBLEMATYKA BADAWCZA REALIZOWANA PRZEZ JEDNOSTKI WYDZIAŁU AGROBIOINŻYNIERII |
|
JEDNOSTKA |
TEMATYKA BADAWCZA |
|
|
Instytut Gleboznawstwa, Inżynierii i Kształtowania Środowiska |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Katedra Technologii Produkcji Roślinnej i Towaroznawstwa |
|
|
Pracownicy Wydziału Agrobioinżynierii realizując zadania badawcze współpracują z licznymi ośrodkami naukowymi w kraju: Instytutem Agrofizyki PAN w Lublinie, Instytutem Genetyki Roślin PAN w Poznaniu, Instytutem Biofizyki i Biochemii PAN w Warszawie, Instytutem Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa PIB w Puławach, Instytutem Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Warszawie, UMCS w Lublinie, Uniwersytetem Medycznym w Lublinie, Politechniką Lubelską, Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu, Uniwersytetem Rolniczym w Krakowie, Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu, SGGW w Warszawie, IHAR w Radzikowie i jego Oddziałami, Krajową Stacją Chemiczno-Rolniczą w Warszawie, COBORU w Słupi Wielkiej, Przemysłowym Instytutem Maszyn Rolniczych w Poznaniu, Instytutem Ochrony Roślin PIB w Poznaniu, Uniwersytetem Łódzkim w Łodzi, Instytutem Badawczym Leśnictwa w Raszynie, Uniwersytetem Szczecińskim w Szczecinie, Instytutem Turystyki w Warszawie. Współpraca polega na wymianie naukowców na stażach naukowych, realizacji badań w oparciu o istniejącą, unikalną aparaturę, współpracy w zdobywaniu pozycji literaturowych i wymianie myśli naukowej. Pracownicy naukowi współpracują również z licznymi ośrodkami naukowymi z zagranicy. Obejmuje ona następujące ośrodki: Narodowy Instytut Rolniczy w Renes, Uniwersytet British Columbia w Vancouver, Uniwersytet Rolniczy w Wageningen, Lwowski Państwowy Uniwersytet Agrarny (Dublany, Ukraina), Uniwersytet Leśny we Lwowie (Ukraina), Akademia Ochrony Przyrody i Budowy Obiektów Sanatoryjnych w Symferopolu (Ukraina), Uniwersytet Rolniczy w Kownie (Litwa), Akademia Rolnicza w Niżnym Nowgorodzie (Rosja), Państwowa Akademia Rolnicza w Gorki (Białoruś). W ramach współpracy pracownicy uczestniczą w konferencjach naukowych, odbywają staże naukowe i prowadzą wspólne badania. Stałe kontakty i współpracę z partnerami zagranicznymi z John Innes Centre (Norwich, Anglia), Instytutem Leibniza, Genetyki i Badań Roślin Uprawnych (Gatersleben, Niemcy), Technicznym Uniwersytetem w Monachium, Instytutem Agrofizyki w Sankt-Petersburgu, Uniwersytetem Ain Shamps w Kairze (Egipt)
Finanse
Na Uniwersytecie Przyrodniczym w Lublinie prowadzone jest scentralizowane zarządzanie, stąd podstawowe decyzje dotyczące finansów pozostają w gestii Uczelni. Działalność wydziałów, głównie w zakresie badań, finansowana jest z dotacji na utrzymanie potencjału naukowo-badawczego, dotacji na rozwój młodych naukowców oraz środków pozyskiwanych w drodze konkursów na granty i różne projekty badawcze, a także prac zleconych. W 2012 roku środki na badania będące w dyspozycji Jednostek Wydziału przekroczyły kwotę 5,86 mln zł. Wydział dysponuje ponadto, środkami na działalność statutową, dydaktyczną na podstawie decyzji Rektora, funduszem z odpisów na studia oraz częścią zysku ze studiów podyplomowych. W 2012 kwota ta wynosiła łącznie 812844 zł.
2. Misja Wydziału Agrobioinżynierii
Misją Wydziału jest skuteczne tworzenie, poszerzanie i upowszechnianie wiedzy zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju w oparciu o unikalne kompetencje i doświadczenie naukowo-dydaktyczne jego pracowników w obszarach badawczych powiązanych z realizowanymi kierunkami studiów: rolnictwo, towaroznawstwo, ekonomia, inżynieria środowiska, turystyka i rekreacja, gospodarka przestrzenna, leśnictwo, agrobiznes i bioinżynieria.
Priorytetowe cele działalności Wydziału Agrobioinżynierii to:
3. Wizja Wydziału Agrobioinżynierii
Wydział Agrobioinżynierii pragnie do roku 2020 być jednostką, która:
4. Strategia rozwoju Wydziału Agrobioinżynierii
Podstawą strategii Wydziału jest przyjęta przez Senat w dniu 22 lutego 2013 roku Strategia Rozwoju Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie na lata 2013-2020. Strategia Wydziału jest ściśle powiązana z aktualną i prognozowaną sytuacją gospodarczą, ekonomiczną i demograficzną kraju ze szczególnym uwzględnieniem Polski Wschodniej. Główne kierunki rozwoju Wydziału determinowane są polityką państwa względem szkolnictwa wyższego i możliwościami współpracy międzynarodowej, krajowej i regionalnej.
4.1. Analiza SWOT
Podstawą budowy strategii rozwojowej Wydziału Agrobioinżynierii jest analiza jego potencjału z uwzględnieniem stanu uwarunkowań otoczenia. Zestawienie potencjału strategicznego z oceną otoczenia jest podstawą do określenia zdolności Wydziału do działania i rozwoju.
SILNE STRONY |
SŁABE STRONY |
1. Liczna kadra samodzielnych pracowników nauki 2. Kadra posiadająca stopnie naukowe w różnorodnych dziedzinach/dyscyplinach naukowych 3. Wyższy od średniej krajowej współczynnik sukcesu w pozyskiwaniu grantów 4. Finansowanie badań ze źródeł zewnętrznych w niektórych Jednostkach 5. Aktywna naukowo kadra pracowników wspomagających 6. Tworzenie nowych kierunków studiów (zwiększenie oferty i atrakcyjności kierunków studiów) 7. Dobre wyposażenie niektórych laboratoriów badawczych (biologii molekularnej, cytogenetyczne, mikrobiologiczne, gleboznawczo-środowiskowe) 8. Kształcenie w zakresie kierunków inżynierskich (pożądanych na rynku pracy) |
1. Przechodzenie na emeryturę samodzielnych pracowników nauki 2. Problem dostosowania kadry (badania i dydaktyka) do nowych kierunków kształcenia 3. Trudności w zapewnieniu minimum kadrowego na niektórych kierunkach kształcenia 4. Słaba aktywność naukowa części pracowników 5. Zbyt późne uzyskiwanie stopnia doktora habilitowanego i tytułu profesora 6. Zbyt mała inicjatywa pracowników w zakresie współpracy międzynarodowej 7. Brak dobrej współpracyz ośrodkami zagranicznymi 8. Brak zewnętrznego finansowania badań (grantów) w niektórych Jednostkach 9. Niewystarczająca współpraca ze sferą biznesu 10. |
SZANSE |
ZAGROŻENIA |
1. Rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych w procesach dydaktycznych i naukowych 2. Wzrost zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowanych pracowników w dziedzinach nauk społeczno-przyrodniczych 3. Wzrost zapotrzebowania na usługi naukowo-badawcze zgłaszany przez podmioty gospodarcze 4. Promocja Lubelszczyzny jako ośrodka wiedzy i edukacji 5. Wzrost zainteresowania ofertą dydaktyczną Wydziału przez studentów z zagranicy 6. Nowe źródła finansowania badań naukowych i dydaktyki |
1. Pogłębiający się niż demograficzny 2. Ograniczanie finansowania dydaktyki z MNiSW 3. Wzrost konkurencji oraz zwiększenie wymagań w zakresie pozyskiwania środków na finansowanie badań naukowych ze źródeł krajowych i zagranicznych 4. Wzrost konkurencji w zakresie oferty dydaktycznej (uczelnie publiczne i prywatne spoza regionu) 5. Wzrost wymagań formalno-prawnych w zakresie tworzenia nowych kierunków 6. Słabe przygotowanie kandydatów na studia
|
4.2. Strategia w zakresie polityki kadrowej
Polityka kadrowa jest ukierunkowana na umacnianie pozycji naukowej i dydaktycznej Wydziału i powiązana z prowadzonymi kierunkami studiów, badaniami naukowymi oraz upowszechnianiem wyników badań w praktyce rolniczej.
Dążeniem Wydziału jest:
Celem polityki kadrowej dotyczącej wszystkich kierunków studiów prowadzonych przez Wydział jest stałe doskonalenie jakości prowadzonych badań w dyscyplinach pokrywających obszary kształcenia. Wydział będzie kształcił przyszłą kadrę naukowo-dydaktyczną głównie w ramach prowadzonych studiów doktoranckich oraz dążył do zwiększenia liczby uzyskiwanych stopni naukowych doktora habilitowanego w dziedzinach nauk rolniczych i innych dziedzinach i dyscyplinach nauki powiązanych z realizowanymi kierunkami studiów.
4.3. Strategia w zakresie dydaktyki
Na Wydziale Agrobioinżynierii prowadzone jest aktualnie kształcenie studentów w ramach siedmiu kierunków studiów: Rolnictwo, Leśnictwo, Towaroznawstwo, Gospodarka przestrzenna, Inżynieria środowiska, Ekonomia, Turystyka i rekreacja. Od października 2013 roku kształcenie obejmie kolejne dwa kierunki: Agrobiznes i Bioinżynieria. Jednym ze strategicznych celów Wydziału jest szeroko pojęte doskonalenie procesu kształcenia zgodnie z założeniami Krajowych Ram Kwalifikacji oraz rozwój bazy dydaktycznej. W ramach wszystkich prowadzonych przedmiotów i kierunków nauczania będzie kontynuowane podnoszenie jakości nauczania poprzez modernizowanie i doskonalenie programów studiów, tak aby dostosować je do zmieniających się potrzeb gospodarki i rynku pracy. Absolwent Wydziału Agrobioinżynierii dysponujący najnowszą wiedzą i umiejętnościami będzie umiał się dostosować do potrzeb rynku pracy i zdobyć pracę zgodną z jego oczekiwaniami. Planowane jest także utworzenie studiów drugiego stopnia na nowych kierunkach odpowiadających zapotrzebowaniu rynku pracy i uwzględniających możliwości Wydziału. Poza zajęciami przewidzianymi w planach i programach studiów planuje się wykorzystanie nowoczesnych metod samokształcenia na odległość dzięki szerokiemu dostępowi do Internetu. Ważne miejsce w strategii rozwoju Wydziału zajmuje poszerzanie oferty związanej z działalnością Studenckich Kół Naukowych, w ramach których studenci mogą uzyskiwać dodatkową wiedzę i realizować swoje zainteresowania.
W strategii działań dydaktycznych Wydziału, istotne znaczenie ma rozwój kontaktów zagranicznych. Planowane jest zwiększenie możliwości wyjazdów studentów na studia zagraniczne oraz poszerzenie oferty edukacyjnej o studia w języku angielskim. Konieczna jest także bardziej aktywna promocja Wydziału Agrobioinżynierii wśród uczniów szkół średnich w celu lepszego ich zapoznania z ofertą edukacyjną.
Kolejnym ważnym zadaniem jest dbałość o zapewnienie ustawicznego rozwoju kadry naukowo-dydaktycznej prowadzącej kształcenie na wszystkich kierunkach studiów, co gwarantuje wysoki poziom realizowanych zajęć. Poza oceną nauczycieli dokonywaną przez studentów, na Wydziale Agrobioinżynierii prowadzona jest i będzie doskonalona hospitacja zajęć dydaktycznych. Należy zwiększać współdziałania zespołów ds. zapewniania jakości kształcenia i rad programowych oraz intensywniej włączać interesariuszy zewnętrznych w kształtowanie efektów kształcenia i programów studiów.
4.4. Strategia w zakresie badań naukowych
Wydział Agrobioinżynierii dążąc do rozwoju potencjału naukowego i mając na uwadze podniesienie jakości badań podejmie działania mające na celu:
4.5. Strategia w zakresie współpracy krajowej i zagranicznej
Wyzwania przed jakimi stoi współczesna nauka, polityka kształtowania i finansowania badań naukowych w Polsce, ciągłe ograniczanie finansów i dotacji MNiSWwymaga podjęcia stanowczych działań gwarantujących zapewnienie właściwego rozwoju naukowego pracowników Wydziału Agrobioinżynierii. Zarówno umowy formalne, jak i kontakty pracowników Wydziału umożliwiają podejmowanie wielu inicjatyw, które skutkują nawiązaniem współpracy naukowej z jednostkami krajowymi i zagranicznymi. Takie działania są szczególnie istotne dla tworzenia konsorcjów oraz zespołów badawczych niezbędnych do aplikowania o środki finansowe na badania i kształcenie. Ważnym celem strategicznym Wydziału jest dalsze poszerzanie i rozwijanie współpracy naukowej i dydaktycznej z wiodącymi jednostkami w kraju i za granicą. Rozwijanie i wspieranie takich inicjatyw będzie popierane przez władze dziekańskie z jednakową wagą w odniesieniu zarówno do kadry naukowo-dydaktycznej, jak i studentów. Takie działania będą miały stymulujący wpływ zarówno na kadrę akademicką, jak i na studentów, poprzez rozwijanie w nich poczucia współistnienia w europejskiej przestrzeni naukowej, badawczej i edukacyjnej W rozwój młodych naukowców zostaną włączone staże w zagranicznych ośrodkach naukowych oaz wyjazdy o charakterze naukowo-dydaktycznym w ramach programu Erasmus.
5. Zadania strategiczne
5.1. Cele i działania strategiczne Wydziału Agrobioinżynierii
Cele strategiczne |
Cele operacyjne wynikające ze strategii Uczelni |
Przypisana jednostka wydziałowa lub inne |
Zapewnianie najwyższej jakości kształcenia
|
C.1.1. Wzbogacanie i różnicowanie oferty dydaktycznej |
Władze dziekańskie Jednostki Wydziału |
C.1.2. Wykorzystywanie nowoczesnych metod i technologii w dydaktyce |
Jednostki Wydziału |
|
C.1.3. Wzmacnianie jakości dydaktyki w działalności Uniwersytetu |
Władze dziekańskie Jednostki Wydziału Komisja ds. Jakości Kształcenia |
|
C.1.4. Wszechstronny rozwój studentów i absolwentów |
Władze dziekańskie Jednostki Wydziału |
|
Wzmacnianie pozycji naukowej i badawczej Uniwersytetu
|
C.2.1. Osiąganie wysokich kategorii naukowych jednostek Uniwersytetu |
Władze dziekańskie Jednostki Wydziału |
C.2.2 Uzyskiwanie kolejnych uprawnień naukowych |
Władze dziekańskie
|
|
C.2.3 Rozwijanie interdyscyplinarnych badań naukowych |
Jednostki Wydziału |
|
C.2.4 Osiąganie wyższej efektywności badań naukowych |
Jednostki Wydziału |
|
Uniwersytet otwarty na współpracę
|
C.3.1 Zwiększanie aktywności studentów i absolwentów w działalności Uniwersytetu |
Władze dziekańskie Jednostki Wydziału Samorząd studencki |
C.3.2 Poszerzanie współpracy z innymi ośrodkami naukowo-dydaktycznymi w kraju i zagranicą |
Władze dziekańskie Jednostki Wydziału |
|
C.3.3. Rozwijanie współpracy Uniwersytetu ze środowiskiem krajowym i zagranicznym |
Władze dziekańskie Jednostki Wydziału |
|
Uniwersytet efektywnie zarządzaną jednostką sektora finansów publicznych
|
C.4.1 Zapewnianie optymalnej infrastruktury |
Władze Uczelni Władze dziekańskie
|
C4.2. Usprawnianie procesów administrowania Uniwersytetem |
Władze Uczelni Władze dziekańskie |
|
C.4.3 Zapewnianie wysokokwalifikowanej i zmotywowanej kadry Uniwersytetu |
Władze dziekańskie Jednostki Wydziału |
|
C.4.4 Wzmacnianie prestiżu Uniwersytetu |
Władze dziekańskie Jednostki Wydziału Studenci i absolwenci |
5.2. Karta strategiczna Wydziału Agrobioinżynierii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie na lata 2013-2020
Oznaczenia: KJ- Kierownicy Jednostek; KW- Komisje Wydziałowe; KD- Kolegium dziekańskie; P- Pracownicy; RW- Rada Wydziału, RP- Rady Programowe; S- Studenci
Cel strategiczny Uczelni |
Cel strategiczny Wydziału |
Działania i decyzje |
Miernik |
Odpowiedzialność |
Zapewnianie najwyższej jakości kształcenia |
Poszerzenie oferty studiów podyplomowych i kursów dokształcających |
tworzenie nowych kierunków studiów podyplomowych i kursów dokształcających dla absolwentów szkół wyższych |
Liczba nowych kierunków studiów podyplomowych i kursów dokształcających |
P, KD, RW |
Rozwój oferty w zakresie studiów II stopnia |
utworzenie nowych kierunków studiów drugiego stopnia |
Liczba kierunków studiów II stopnia realizowanych na Wydziale |
RP, KJ, P, KD, RW |
|
Podniesienie jakości studiów III stopnia |
doskonalenie programów studiów III stopnia, podnoszenie jakości badań |
Liczba działań |
KJ, P, RW |
|
Wspomaganie dydaktyki nauczaniem na odległość |
wykorzystanie nowoczesnych metod samokształcenia, wspomaganie metodą e-learning |
Liczba modułów wykorzystujących metodę e-learning i konwersatoria w metodach dydaktycznych |
P, RP |
|
Doskonalenie i podnoszenie jakości kształcenia na studiach I i II stopnia |
poszerzenie zakresu hospitacji, wprowadzenie procedur oceny prac dyplomowych oraz osiągnięć studentów |
Liczba sprawozdań z hospitacji, liczba uchwał wprowadzających procedury |
RP, KJ, P, KW, KD, RW |
|
Intensyfikacja działalności Studenckich Kół Naukowych |
działania promocyjne pracowników i władz Wydziału, promowanie i pomoc organizacyjno-badawcza dla najlepszych studentów |
Liczba Studenckich Kół Naukowych, Liczba publikacji studentów |
S, KJ, P, KD |
|
Wdrażanie Krajowych Ram Kwalifikacji |
działania organizacyjne i proceduralne związane z KRK |
Liczba działań |
RP, P, KW, KD, RW |
|
Doskonalenie programów i planów studiów |
dostosowywanie programów studiów dla potrzeb gospodarki i administracji, zwiększenie udziału interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych w określaniu efektów kształcenia |
Liczba działań |
RP, S, P, KW, KD, RW |
|
Zwiększenie mobilności studentów i ich kształcenia za granicą |
zwiększenie możliwości wyjazdów studentów na studia zagraniczne |
Liczba studentów Wydziału studiujących za granicą |
S, KD |
|
Wzmacnianie pozycji naukowej i badawczej Uniwersytetu
|
Zwiększenie udziału środków finansowych na badania naukowe ze źródeł zewnętrznych |
zwiększenie zakresu finansowania badań z funduszy NCN i NCBiR oraz z innych źródeł zewnętrznych |
Liczba grantów przyznanych i realizowanych przez pracowników Wydziału ze środków NCN i NCBiR oraz z innych źródeł zewnętrznych |
P, KJ |
pozyskanie środków na finansowanie badańz Programów Ramowych UE |
Liczba grantów przyznanych i realizowanych przez pracowników Wydziału finansowanych z Programów Ramowych UE |
P, KJ |
||
zwiększenie liczby samodzielnych pracowników naukowych |
zwiększenie liczby uzyskiwanych stopni naukowych doktora habilitowanego w dziedzinie nauk rolniczych w dyscyplinie agronomia |
Liczba osób, które uzyskały stopnie doktora habilitowanego w dziedzinie nauk rolniczych w dyscyplinie agronomia |
P, KJ, KD |
|
uzyskiwanych stopni naukowych doktora habilitowanego w innych dziedzinach i dyscyplinach nauki powiązanych z realizowanymi kierunkami studiów |
Liczba osób, które uzyskały stopnie doktora habilitowanego w dziedzinach i dyscyplinach powiązanych z realizowanymi kierunkami studiów |
P, KJ, KD |
||
zwiększenie innowacyjności i jakości badań realizowanych przez pracowników Wydziału |
rozwój nowatorskich i innowacyjnych badań zgodnych z profilami badawczymi realizowanymi przez jednostki Wydziału |
Liczba publikacji, sumaryczny IF publikacji z tego zakresu |
P, KJ |
|
podjęcie działań na rzecz patentowania, wdrażania wyników badań uzyskanych przez pracowników Wydziału |
Liczba patentów, wdrożeń i wzorów użytkowych uzyskanych przez pracowników Wydziału |
P, KJ, KW, KD |
||
wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań do praktyki gospodarczej w sektorze rolno-spożywczym i na obszarach wiejskich w różnych formach |
Liczba wdrożeń |
P, KJ |
||
Uniwersytet otwarty na współpracę |
Rozwój współpracy naukowo-badawczej z ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą oraz podmiotami gospodarki |
tworzenie krajowych konsorcjów oraz zespołów badawczych |
Liczba krajowych konsorcjów, w których uczestniczą pracownicy Wydziału |
P, KJ, KD |